.
۳۴۳Industries هنگامی که شروع به ساخت Halo 4 نمود با یک سری چالش ها مواجه شد: تحویل گرفتن یک مجموعه ی پرطرفدار از Bungie که سازنده ی اصلی آن بود، حفظ میراث ارزشمندی که طی یک دهه بنا شده بود، و به کارگیری ایده ای جدید برای به اوج برگرداندن دوباره ی این مجموعه. این ها چالش های واقعا ترسناکی هستند، اما ۳۴۳ Industries به خوبی از عهده ی کار برآمده است. Halo 4 یک ماجراجویی هیجان انگیز است، و این فرانچایز علمی-تخیلی را در مسیر آینده به پیش می برد. فرمول اصلی بازی دست نخورده باقی می ماند، با این حال تیم سازنده از اضافه کردن ویژگی های جدید هیچ ترسی ندارند، که این باعث شده تا Halo به جای رکود، رو به جلو گام بردارد.
قصه ی Halo جدید در واقع یک بخش فرعی از داستان اصلی است. Halo 4 بار دیگر به روزهای پرشکوه باز گشته است - Master Chief و حمایت او از نژاد بشریت. داستان، هسته ای عاطفی و رمان گونه دارد: رابطه ی بین جان و کورتانا. هنگامی که این دو شخصیت در برابر تهدید کهکشان قرار می گیرند، بالاخره به اسرار نژاد Forerunner که از زمان Combat Evolved در این مجموعه حضور دارند، پی می بریم. ۳۴۳ Industries از برخی مفاهیم علمی-تخیلی با بی پروایی استفاده می نماید، از طبیعت هوش مصنوعی ساخته شده به دست انسان گرفته، تا شکل دهی هدف دار یک انقلاب. در حالی که ممکن است این ایده ها برای افراد تازه وارد کمی گیج کننده باشند، اما داستان بسیار گیرا و دارای ساختاری درست است.
هنگامی که بازی را شروع کردم، از کیفیت بالای بصری واقعا متحیر شدم. Halo 4 یک شگفتی تصویری است، با محیط های پرشکوه همراه با نورپردازی های فوق العاده پویا و افکت ذرات معلق که بسیار خیره کننده است. اما همه چیز به گرافیک ختم نمی شود؛ من به ندرت به جلوه های صوتی در بازی ها اشاره می کنم، اما Halo 4 یک استثنا است. اولین باری که یک تفنگ را شلیک کردم، از قدرت انفجار آن یکه خوردم، و این موضوع در هنگام نبردها تاثیرگذارتر است. به طور کلی می توان گفت که جلوه های صوتی در Halo 4 بازیبازها را با گوش هایشان جذب بازی خواهد کرد. چند تم موسیقی شورانگیز در بازی شنیده می شود که البته گاهی این ملودی ها در میان سایر صداها گم می شوند و به گوش نمی رسند. امید وار بودم که Halo 4 مانند اکثر بازی های بزرگ این روزها، اجازه ی ترکیب کردن دستی و دلخواه صدا را به بازیبازها بدهد.
دشمنان همیشه گیم پلی بازی های Halo را تعریف می کنند، و Halo 4 بین المان های سنتی و ویژگی های جدید، به خوبی هماهنگی ایجاد می نماید. کاوننت باز گشته است (به دلایلی که به درستی در بازی بیان نمی شود)، که این باعث می شود تا تجربه ای دوست داشتنی برای طرفداران قدیمی سری Halo فراهم شود. دشمنان جدید نیز در بازی حضور دارند. هر رزمگاه تبدیل به یک پازل پیچیده می شود و شما باید تصمیم بگیرید که ابتدا کدام دشمن را از بین ببرید. فاصله ی چکپوینت ها در بازی بسیار زیاد است؛ من سختی بازی در مراحل بالاتر را دوست دارم، اما سیستم چکپوینت Halo 4، بازیبازها را برای تنبیه کردن به خیلی عقب تر می فرستد.
مستر چیف تجهیزات جدیدی برای جنگیدن دارد، که شامل چندین اسلحه ی قدرتمند می شوند. علاوه بر سلاح های قبلی، تنوع تسلیحات جدید بسیار شگفت انگیز است و استفاده ی هر کدام از آن ها واقعا جالب می باشد. محدود بودن مهمات سلاح ها، شما را تشویق می کند تا همه ی آن ها را امتحان کنید. بنابراین باید برای استفاده از تمام ابزاری که در اختیار دارید، استراتژی داشته باشید. به هر حال بیشتر اوقات به اتمام رسیدن مهمات، شتاب حرکت شما را می گیرد و مجبورید که به فکر چاره باشید.
مراحل بازی به طور قابل ملاحظه ای سازمان یافته و سرگرم کننده اند. محیط های خیره کننده پشت سرهم ظاهر می شوند، و سکانس های فرعی گیم پلی، مثل پرواز در فضاهای دور دست، باعث تنوع می شوند. لوکیشن های متفاوت و صحنه های هیجان انگیز، به ماجراجویی مستر چیف گستره و بزرگنمایی خاصی می دهند که در بسیاری از بازی های شوتر به چشم نمی خورد.
برای خیلی از افراد، مراحل داستانی Halo 4، کمتر از نبردهای بی پایان بخش چند نفره اهمیت دارد. یک بخش همکاری کامل و شیوه ی روایت مناسب، که به شما اجازه می دهد تا اسپارتان خود را پیشرفت دهید، ارتقای درجه پیدا کنید و به جلو حرکت نمایید. ترفیع دادن شخصیت ها واقعا لذت بخش خواهد بود. کار کردن با اینترفیس کاربردی بازی نیز بسیار راحت است.
یک سری تغییرات کوچک در جریان بخش چند نفره کمک می کنند تا Halo 4 درخشان تر ظاهر شود و ارزش تکرار بیشتری داشته باشد. این تغییرات فراتر از مکانیزم کشتن و امتیاز گرفتن هستند. سیستم به دست آوردن تصادفی سلاح ها باعث می شود تا بازیکنان با تجربه تر نتوانند کاملا مجهز و پرقدرت شوند. توانایی های مفید و لوازم قابل تعویض متنوع، کمک می کنند تا بازی انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد. مبارزات سریع و سخت هستند، و هیجان بازی همان گونه است که من همواره در این سری دوست داشتم. مودهای چند نفره ی جدیدی مانند Regicide وDominion به بخش های همیشگی مثل Slayer، Oddball، و Capture the Flag اضافه شده اند، و تمام این مودها در بیش از دوازده نقشه ی جدید که طراحی عالی و شگفت انگیزی دارند، بازی می شوند.
علاوه بر قابلیت انجام بازی به همراه دوستان و به صورت اشتراکی، ۳۴۳ Industries یک بخش همکاری اپیزودیک را به نمایش می گذارد، که پتانسیل زیادی برای تغییر در شیوه ی ارائه ی محتواهای پس از انتشار، در بازی ها دارد. Spartan Ops هر هفته یک اپیزود سینمایی جدید را معرفی می کند، که هر کدام دارای پنج مرحله هستند. نبرد های وسیع و ماموریت هایی که در این مراحل موجودند، برای بازی گروهی طراحی شده اند، و با بیش از یک ساعت گیم پلی در هر اپیزود، این یک محتوای عالی و هفتگی خواهد بود. من از جایگزینی این بخش به جای Firefight کمی ناراحت شدم، اما بسیار خوشحالم که می توانم داستان بازی را پس از به اتمام رسیدن آن همچنان ادامه دهم.
فرقی نمی کند که زیر بارش جرقه ها، شاهد نابودی یک پرومتان توسط انفجار نارنجک باشید، یا به همراه دوستان خود به ماجراجویی بپردازید، Halo 4 حس تازگی دوباره به این مجموعه می دهد. بازی ۳۴۳ Industries به خوبی می درخشد، و من را در این دهه نیز، برای پیوستن به مستر چیف در دفاع از کهکشان هیجان زده نگه می دارد.
منبع:www.gameha.net